2008/08/27

2

يرجى مراجعة الملصق السابق
.
.
انتهى يوم الأحد بكل مافيه وذهبت للبيت

فى حاله لفتت أنظار الجميع فجلست ثم

قصصت لهم الأمر وتجاوبوا معى بكلمات

كثيره فأخذت أهمها من أبى وهى (خلاص

متزعليش روحى بعد بكره قوليله كل اللى

انتى عاوزاه(قصده على الموظف))

(مسكت فى الكلمه بصراحه )وذهبت إلى

الكليه مبكرا جدا حوالى الساعه 8.30

(فقد ذكر لى الموظف حينما كنا عنده بالداخل

أن الشباك بيبقى فاضى الصبح قلتله امتى ؟

قاللى الساعه 8 قلتله يااه هو الشباك بتفتحوه
بدرى كده؟

المهم ذهبت إلى الكليه بدون مبالغه وجدت

ثلاث صفوف أولاد وبنتين والموظف لم

لم يفتح الشباك أصلا فمعظمهم من الذين أغلق

فى وجوههم الشباك امس وأول أمس وأتوا

حتى يفتتحوا هم فتح الشباك .المهم إن الموظف

فتح الشباك الساااااااااااعه 9.15 وأول مافتح

الشباك أطلق الشباب وابل من الحديث الجانبى

بينهم وبين البعض فقال أحدهم (هو شاطر بس

أول الساعه ماتيجى 12 يقفل الشباك فى وشنا

إنما يفتح فى ميعاده إزاى؟؟)

بالطبع لم أجد لى مكانا وسط هذه الكميه من الأولاد

فذهبت من الداخل وطلبت من أحد الموظفين أن يطلب

من الأولاد أن يلتزموا صفوف الأولاد وأن يتركوا صفا

للبنات ووقفت بصف البنات كان ربنا كرمنا وبقينا اربعه

(بنتين وسيدتين)

مكملناش عشر دقايق ولقيت واحده ست جايه كده ووقفت

أمام الشباك من الجانب الآخر مدت يدها بإذن مصاريف

وقالت ها الأمر مستاهل أدخلك ولاإيه يالا ابنى واقف

بقاله كتير فى الطابور فرد أحد الموجودين طب كويس

لو كنت أعرف انهم بيدوا الامهات كنت جبت ماما تدفعلى

وقال الآخر طب أنا والدتى متوفيه أعمل إيه فقالتله

أنا أمينه الكليه قالولها أهلا وسهلا ادفعى براحتك خالص

(كان الكلام بكل تريقه واستهزاء وانكار لما يحدث)

كنت فى آخر الصف فوجدت البنت اللى قدامى بتطلع جنيه

وقالت لى طلعى جنيه قولتيلها ليه قالتلى عادى يعنى

مشموظف حكومى؟؟ قولتيلها مشدافعه فردت السيده

التى تسبقها وقالت :ده جنيه يعنى مشفارقه

فقلت لها :حضرتك مش المهم الجنيه المهم فى المبدأ

فقالت السيده الأخرى مظبوط يابنتى عندك حق بس

يالا هنعمل ايه؟؟

فقالت لى السيده الاولى :على فكره هى دمغات

قولتيلها والله؟؟خلاص مشمشكله خلاص أدفعها

وكل اللى قدامى دفعوا الجنيه وجاء الدور على

اعطيت الموظف 150 جنيه فأخذهم وعدهم

وقاللى هاتى كمان جنيه قولتله ليه حضرتك؟

(وأنا لاأكن له بداخلى أى احترام من الأصل

ولكن فرق السن يفرض على ذلك)

قاللى هاتى بس قولتله طب ليه هو إذن الدفع

بكام أصل ملحقتش أقراه .قاللى لا دى مش فى

الإذن دى دمغه قولتله دمغه ماشى مفيش مانع

بس هى الدمغه دى هتتحط فين؟ ده انا حتى

شايفه الوصلات من غير دمغات.قاللى لا ملهى

بتروح الشئون .قولتله ماينفعش حضرتك أودى

الدمغه دى انا الشئون ؟عشان متعبش حضرتك يعنى

قاللى لأ ماينفعش قولتله طب حضرتك أنا مشهدفع

أكتر من اللى مكتوب على الوصل (صمت الموظف

وكأن لم يدر بينى وبينه أى كلام ولم يطلب منى شىء

حتى استلمت الوصل فسالته طب والجنيه فرد الموظف

الآخر( الذى أتوقع انه يقاسمه المبلغ فى نهاية اليوم)

:خلاص مشمشكله(خوفا من إحراجه أمام بقية الطلبه)

وأخذت الوصل ومشيت وكفانى حينها أن سمعنى معظم

الطلبه وانتظرتنى الطالبات اللى كانوا سابقنى حتى يروا

ماذا أفعل ودار بعدها نقاش بين الطلبه حول الموضوع

فقال أحدهم محدش يدفع الجنيه فرد آخر وانت تعمل ايه

يعنى اذا كانت مصلحتك مش هتمشى الا كده واعتقد ان

كلامهم استمر بعد ما انصرفت (أحسست حينها أنى أثرت

ولو تأثير بسيط)

.................

الكثير ممن يقرءون هذه التدوينه وماسبقتها سيقولون
ياااااااااااااه ده انتى قديمه أوى لسه عارفه ان فيه رشوه؟
وخصوصا لو ربطوا بينها وبين موضوع سابق (ماتيجى نرقص)
أولا انا مش لسه عارفه ان فى رشوه ولا حاجه
ولكنى اعتدت أنى عندما أرى أمرا خاطىء ويتكرر كثيرا
أن لا أكون ممن يقولون عادى ماهى دى بقت الحاجه الطبيعيه
فى هذه الأيام فأنا أرى أن من أخطر الاشياء هى كلمة عادى
فاحب دائما ان أتحدث عن الموضوع وكأنه أول مره يحدث
حتى لانصاب بمرض عدم المبالاه.
مثل ذلك مثل الاختلاط المهين فى الجامعه فحينما ترى موقف
معين خادش للحياء بين شاب وفتاه فإنك فى بادىء الأمر
(إن كنت ممن يغار على دينه)تذهب وتخبرهم بأن هذا لايصح
لكن وان تكرر الامر ثالثا ورابعا مع غيرهم فتجد نفسك ترى
الأمر وكانه أصبح عاديا ويصبح وقتها الإلتزام هو الشىء
الغريب الذى طرأ على المجتمع .وهذا الذى لاأريد أن أصل إليه
واتمنى ذلك لكم أيضا.
.
.
تدوينتى القادمه بعنوان
ماتحتاجه مصر
أن احيانا الله وشاء

10 التعليقات:

Ahmed Al khashab يقول...

السلام عليكم
أسعدنى الموقف كثيرا و أريد أن أشيد بهذه الإيجابية التى أصبح يخافها بعضا من أفراد صفنا نفسه
وفقك الله و وفقنا إلى خير ما يرضاه
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

د/اجدع بنوته يقول...

ماهو لو كلنا نعمل كده كانت الدنيا اتظبطت

لكن انتى وانا وغيرنا

خمسه عشر وسط ملايين بتضعف وتدفع

كل رمضان وانتى بخير

تلميذة سلمان الفارسى يقول...

الأستاذ أحمد الخشاب
شكرا لمرور حضرتك الدائم على مدونتى
وأعتقد إن الموضوع لاينقصه إلا توعيه داخل الصف
دمت بخير


حبيبتى فى الله د\أجدع بنوته
كلام حضرتك مظبوط
ولكن أحلام اليوم حقائق الغد وأكيد بكره هبقى أكتر
لاتحرمينا رؤية تعليقك

الزهراء يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اختى الحبيبة تلميذة سلمان الفارسى
موقف كان لابد منه وكان عليك توضيح ذلك لباقى من فى الصف وتوضيح اثم ما يفعلونه مادمت قد علمت انها رشوة وليست دمغات

جزاك الله خيرا كثيرا وأعجبتنى مدونتك
وحسبى الله ونعم الوكيل فى هؤلاء

لؤلؤة الاسلام يقول...

اختى في الله تلميذة سلمان الفارسى
فعلا دلوقتى علشان الواحد يمشى حاله في مصر لازم يدفع رشوة و لو حتى بسيطة
و بصراحة كويس اوى انك مش رضيتى تدفعى الجنيه
علشان الموظف و الناس تعرف
ان لسه ناس في البلد ديه مش بتمشي بالرشوة
و جزاكم الله خيرا
و كل عاو و انتى بخير

رمضان كريم
و تحياااااتى

أخـــ مسلمة ـــت يقول...

تسلم يا جميل
هكذا عرفتك دائما
لا تخشين في الله لومة لائم
جعلك الله دائما من أهل الحق

انسان وبس ! يقول...

السلام عليكم
اسف انى اتأخرت شويه
خصوصا وانها موضوعات ذات قيمه
ولن اقول الا بارك الله فيكى
وفعلا صدق اسم المدونه عليكى
وربنا يثبتك
وكل سنه وانتى طيبه

تلميذة سلمان الفارسى يقول...

حبيبتى فى الله
الزهراء
جزاكى ربى كل الخير على مشاركتك الطيبه
وجزانا الله واياكم الخير
انرتى المدونه


خديجه محسن
كل عاو برضه؟؟؟هههههههههه
ربنا يكرمك ياحبيبتى
فى أمن الله

أخت مسلمه
مقدرش اقولك غير وحشتيييييييييينى


إنسان بلا عنوان
لا حضرتك تدخل فى أى وقت
أنا اللى اتاخرت فى الرد شويه لظروف منعتنى
جزاكم الله خيرا على الدعوه واتمنى ان لاتنسانى من الدعاء بها
شرفتنا

محمد ناصر يقول...

موقفك جميل ..للأسف هى دي مصر

لؤلؤة الاسلام يقول...

حبيبتى تلميذة سلمان الفرسى
افتقدناكى كثير
و نحن في انتظار العودةو البوست الجديد قريبا ان شاء الله