2009/08/01

صور رحلتى لمطروح

من اسبوعين ذهبت لمطروح وكانت رحله

من أجمل الرحلات التى ذهبت اليها ... ليس فقط لروعة المنظر

وانما لاشياء اخرى كثيره...

فقط سأترككم مع الصور..

وتأملوا انتم فى خلق الله...والله لو ذهبتم مايكفيكم خمس ساعات تفكر فى هذه المناظر يوميا.
تحديث:


ركزوا فى الميه شويه هتلاقوا كل منطقه بلون وفى جزء فى النص مايل لونه للأخضر



ده أول نظره للبحر أول يوم










كان نفسى اطلع هناك على الصخره دى (واء واء) عمو مرضيش


شوفوا نحت المياه للصخره(سبحان الله)



الصخره دى كانت بعيده أوى وانا كنت واقفه على واحده زيها
والحمد لله موجه جت وقعتنى على الارض واتغرقت ميه
وكويس انى مغرقتش ووقعت تحت فى الميه.
وقتها تذكرت كلام عمى اللى قاله واحنا قاعدين على شاطىء تانى
ان ممكن موجه تيجى حالا وتغرقنا جميعا رغم اننا كنا بعيد عن الشاطىء.
فتسائلت حماس ابنة عمى .. ومشهنلحق نجرى يابابا قالها لأ.
انا كمان ملحقتش اجرى والحمد لله مكانش حد على الشاطىء غيرنا

ناس نشيطه بقى رايحين الساعه 7 صباحا.









اكتفيت بالصعود الى هنا فقط











ده البحر من النص
حلوه البحر من النص دى مش كده


وده من اليمين
الكاميرا ماخدتش كل البحر
كل منطقه فيه بشكل مختلف





شفتوا محدش هنا خالص احنا بس كنا نازلين من على السلالم


الموج اللى بيخبط فى الصخره دى ارتفاعه بيصل ل3 متر قبل مايوصل للشاطىء









ده بقى من بره والبحر على اليمين





شوفوا بقى الحاجه اللى جايه دى







الشمس والقمر فى وقت واحد الظهر

18 التعليقات:

قلم رصاص يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حمدلله على السلامة يا بشمهندسه

يسعدني اني اكون اول تعليق عند حضرتك

حقيقةً انا بعشق الطبيعة وبنسى نفسي وبحس

بجمال الحياه اوي لما بشوف مناظر طبيعية

وخصوصا البحر ، ياسلام على البحر ..

أجمل مخلوقات الله بعد الانسان من وجهة

نظري

رحلة موفقه وحمدلله على السلامة

واكيد كوكب التدوين نور من جديد بعودتك اليه بسلام

دمتي في حفظ الله

فليعد للدين مجده يقول...

حمدا لله علي السلامة
اجازة سعيدة
مرسي مطروح فعلا جميلة تستاهل الزيارة والاقامة بها
وعود حميد للعمل والاصلاح

أخـــ مسلمة ـــت يقول...

الله
تبارك الله احسن الخالقين
تعرفي تآكل الصخرة بسبب المياه فكرني بجزيرة ميامي
كنت هناك آخر مرة من 8 سنين ولما رحت السنة دي لقيت أكتر من نصها مش موجود
والممر اللي كنت بلعب فيه وبشوف الموجة منه وهي بتضرب في الصخرة لدجة انها ممكن تموت أي حد تصطدم بيه مش فاضل منه أي حاجة
سبحان الله العظيم

الحمد لله علي سلامتك يا قمر
أدامك الله بود وسعادة
(K)

همسة قلم يقول...

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

تأسرني صور البحر جدا .. :)

سلمت يداكِ على الصور ياهندسة .. وحمدا لله على سلامتك

وخدي بالك من الموج المرة الجاية:)

حياكِ الله

د/عرفه يقول...

مطروح جميلةدايما

والاجمل التامل فى خلق ربنا

وشكرا على الزيارة وعلى الاضافة الجميلة

سمسم/سما يقول...

السلام عليكم
اوووووووو ل زيارة
هههههههه مش اول تعليق
وان شاء الله مش الاخيلاة
الحمد لله عالسلامة
وسبحان الله العظيم عالمناظر وروعة الخلق
ويا ربي اوعدني

mohamed ghalia يقول...

الصور حلوة أووووووووووى
المهم إنك استمتعتى بوقتك

تلميذة سلمان الفارسى يقول...

قلم رصاص
الله يسلم حضرتك
جزاكم الله خيرا على مروركم الطيب ومتابعتكم الدائمه
حفظنا الله واياكم
ـــــــــــــــــ
د/ايهاب
الله يسلم حضرتك
حاضر اسال حضرتك الدعاء بتيسير الامور
ــــــــــــــــ
اخت مسلمه
الله يسلمك ياحبيبة قلبى
نورتينى
انت ايضا
ــــــــــــــــــــــــ
همسة قلم
الله يسلمك
شرفتينى بزيارتك
ــــــــــــــــــــ
د/عرفه
الشكر لله
جزاكم الله خيرا على المرور الطيب
ـــــــــــــــــــ
سمسم
الله يسلمك شكرا
ربنا يوعدك بالاحسن
دمت بخير
ــــــــــــــــ
محمد
الحمد لله كانت اجازه جميله
جزاكم الله خيرا على المرور الطيب

شبــ اون لاين ـــاب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا سبحان الله على المناظر الجميله

ثانيا حمد لله على السلامه

واهم حاجه جبتيلى لب معاكى ههههههههه

فى رعايه الله

joker

م/ الحسيني لزومي يقول...

اجازة سعيدة ومتعك الله بالصحة والعافية

Abd Al-Rahman يقول...

ماشاء الله
صور رائعة
فعلا
تأمل ساعة خيرا من عبادة سنة
تبارك الخلاق
شكرا على الموضوع

امنية يقول...

السلام عليكم

ما شاء الله

كنت فاكرة انا الوحيدة اللى رحت مرسى مطروح
طلعت الوحيدة اللى عمرها ما راحت قبل السنة دي :)

صور جميلة
والصخرة مميزة جدا
مشفتهاش للأسف

حمدلله على السلامه

أول زيارة وبإذن الله لن تكون الأخيرة

:)

mamato2010 يقول...

السلام عليكم
بجد تسلم أيدك على الصور الحلوة دى.لعلمك انا من عشاق مطروح. و أنا عندى شالية هناك فى قرية اسمها اندلسية لو تعرفيها.و انا بحكم شغلى فى الاعلانات فبحتاج لاسترخاء كامل علشان اقدر أطلع فكرة اعلان .و بستنى الصيف كل سنه علشان اطلع مطروح أكتبلى كام قصة أو فكرة أعلان. بس يا خسارة عندى ضغطة شغل السنة دى جامدة اوى علشان اعلانات رمضان و رمضان جاى فى الصيف فاملحقتش اسافر مطروح. بس شكرا جدا على الصور الجامدة دى . و مستنى زيارتك لمدونتى.

Dr. Ibrahim يقول...

مرسى مطروح بلد جميل

تحياتى

تلميذة سلمان الفارسى يقول...

شباب اون لاين
الله يسلم حضرتك
آآآآه اللب
أحنا جبنا لب للبلد كلها ... وتنهال الاتصالات علينا هناك وكان مفيش لب فى مصر غير فى مطروح..لو حضرتك كنت قلتلى قبلها كنت جبت
أنرتنى بالزياره
ــــــــــــــــــــــ
م/الحسين الزومى
آمين
جزاكم الله خيرا
ـــــــــــــــــــــ
عبدالرحمن
الشكر لله
جزاكم الله خيرا على المرور الطيب
ــــــــــــــــــــ
أمنيه
خلاص ان شاء الله المره الجايه بس كلمينى واحنا نروح سوا
ههههه
نورتينى
ـــــــــــــــــــــ
ماماتو
ربنا يكرمك
ان شاء الله ربنا ييسرلكم الامور وتروح
باذن الله ازورها اكيد
ــــــــــــــــــ
د/ابراهيم
جزاكم الله خيرا على المرور الطيب

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

رحلة موفقة واماكن جميلة جداً جداص
ولكن اجمل بكتير
صبراً علي المعتصم بالله

تلميذة سلمان الفارسى يقول...

عاشق الجنه
جزاكم الله خيرا على المرور الطيب
بس هو أنا مشفاهمه بقية التعليق

انا مش معاهم يقول...

ياباااااااااااختك